Industrialne sekundy na wstępie utworu „The Shipyard” mogą zmylić. Grupa uderza nas niczym młot między oczy, serwując klimat rodem z dorobku Marilyn Manson w najlepszym okresie. Czyli przesterowany krzyczący wokal w refrenie (ta Cobainowska końcówka wrzasku), ostre riffy, ciekawe sample oraz dynamizm perkusyjny. Dobre wejście.
Najlepsze według mnie utwory na płycie to wszystkie w których słyszę pasję. Wspomniany „The Shipyard”, „Free Fall” (coś jak Filter), „Music Is The Only Chance” (Marilyn Manson – za bas i perkusję), „Fire Like Desire”. W „Między kobietą a mężczyzną” podoba mi się akcentowanie, pauzowanie frazy gitarowej dającej efekt tzw. kopa. Ciekawie schowana ściana dźwięku. Na pierwszym planie czysty wokal Jurewicza, trochę drażni mnie w tym przypadku polskim tekstem. Słychać tutaj echa Cool Kids Of Death (gdy krzyczy „w dialogu”). Debiutancką płytę wieńczy utwór „Free Of Drugs”, śpiewany po polsku tekst wraz z dźwiękami nastraja swoim pesymizmem, jest wspaniale impresjonistyczny, uwielbiam go.
Słuchając tej płyty mam masę skojarzeń. Czyli raczej dobrze. Grupa miesza, jest rytmicznie, nastrojowo, delikatnie i szorstko. Wybaczcie moje ciągłe porównywania do innych wykonawców (powinni być znani osłuchanym) ale na ich przykładach można w prosty sposób ukazać o co Shipyard’om chodzi lecz tak naprawdę nic nie jest pewne. Słuchacz decyduje sam. Nowa płyta ma ukazać się niebawem, a zapowiadający ją singiel „Teleportacja”/„Święto Strachów” daje do myślenia. Tylko błagam! Rozwińcie chociażby specjalnie dla mnie klimat aranżacyjny „Święta Strachów” z naciskiem na większy udział Kliś i Miądowicz.
Krzysztof Bidziński, www.muzycznyelblag.pl, 30.07.2013
W 2025 roku mija 20 lat działalności Elbląskiego Archiwum Muzycznego (Muzyczny Elbląg). W latach 2005-2025 wydano składanki z grupami lokalnymi i regionalnymi, książki drukowane i elektroniczne, organizowano koncerty, wystawy oraz audycje radiowe. Historia muzyczna Elbinga i Elbląga była prezentowana w prasie, radiu, telewizji i Internecie.
czytaj więcejKsiążka „Elbląskie fonogramy (1969-2025)” autorstwa Krzysztofa Bidzińskiego wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne, na 140 stronach opisuje historię elbląskich solistów, zespołów, chórów i orkiestr, którzy na przestrzeni ponad 50 lat wydali autorskie nagrania na nośnikach fonograficznych m.in. na pocztówkach dźwiękowych, płytach winylowych (LP) i kompaktowych (CD/DVD), kasetach magnetofonowych (MC) i wideo (VHS), a także cyfrowo w serwisach streamingowych m.in. z gatunków: jazz, metal, reggae, rap, pop, rock, punk, klasyka, blues, elektronika, muzyka dawna, filmowa, disco, industrial, ambient, grunge.
czytaj więcej20 lutego 2025 r. ukazała się na płycie kompaktowej składanka Radio EL 94,10 FM. Archiwalne Audycje Radia Elbląg (1992-2012) w nakładzie 100 egzemplarzy. Do pierwszych 30 szt. dołączono unikatową naklejkę Radio EL 92,60 FM. Na płycie usłyszycie m.in. fragmenty audycji, dżingli, miks tematycznych reklam charakterystycznych dla Radia EL oraz różne studyjne smaczki oddające ducha czasom gdy wielu z nas ustawiało na odbiorniku falę 94,10 FM.
czytaj więcejW najnowszym numerze czasopisma Metal Hammer (404/2025), przeczytacie recenzję Metal Elbląg Compilation zawierającą nagrania grup: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Pismo do zdobycia w salonach prasowych oraz w sieci. Polecamy!
czytaj więcejW najnowszym e-magazynie JazzPRESS 1-2/2025 znajdziecie recenzję Piotra Zdunka o książce „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. W numerze przeczytacie m.in. także wywiady z Przemysławem Dyakowskim, Pauliną Owczarek i Martą Goluch. Wspomienie: Quincy Jones, Roy Haynes, Lou Donaldson oraz recenzje płyt: Pata Methenya, Michała Urbaniaka, Moniki Borzym czy Ross Bellenoit. Polecamy!
czytaj więcej