archiwum

Wydawnictwa

Katalog elbląskich fonogramów (1973-2013)

Katalog elbląskich fonogramów obejmuje spis twórczości rodowitych elbląskich muzyków działających lokalnie oraz na wyjeździe, którzy zarejestrowali swoją twórczość w latach 1973-2013 na nośnikach LP, MC, CD, DVD, VHS, MP3 jako albumy, single, mini albumy, koncerty, kompilacje, materiały demonstracyjne, mixtapy i teledyski wydane głównie przez profesjonalne firmy fonograficzne.


Publikacja zawiera spis wydawnictw ponad 140 zespołów, solistów działających w Elblągu i poza nim, np.: Barbara Książkiewicz, Ryszard Rynkowski, Wanda Kwietniewska, Dominik Bukowski, Jerzy Małek, VNM, Tomasz Lach (Afromental), Paweł Dampc (Wasik, De Mono), Ewa Brachun (Budka Suflera, Maryla Rodowicz), Balczun Wojciech (Chemia), Przemysław Rudź, Cezary Duchnowski, Kłosowski Marcin (Ptaky), Trauma, Funk Jello, Demise, Enter Chaos, Consequence, Skwarki, Skwer Korporacja (Goldi, Faczyński, Kidd, Muk), Piotr Krupski, Plankton, Coin, Soja, Sopel, G.I.M. ELDZW, Ahead, Piotr Olejnik, Elbląska Orkiestra Kameralna, Chór Redemptoris, Chór Cantata, Janusz Jędrzejewski, Skuti Ensemble & Duet & Capella All Antico, Special Jazz Sextet.

 

Pomimo prowadzenia własnych stron internetowych artyści nie zawsze umieszczają na nich opisy swoich wszystkich produkcji np. kompilacji czy bootlegów, dlatego „Katalog elbląskich fonogramów” może być pomocny kolekcjonerom przy kompletowaniu ich dyskografii. Obok tytułów podane zostały numery katalogowe, kody płyt, lata produkcji, wydawnictwo i dystrybutor oraz przy wydaniach prasowych ISSN, co powinno ułatwić wyszukanie albumów w stacjonarnych lub internetowych sklepach muzycznych. Publikacja została opracowana na podstawie danych pobranych z oficjalnych stron internetowych muzyków, sklepów i serwisów muzycznych, pism muzycznych oraz z nośników ze zbiorów własnych. Katalog może pełnić także rolę uzupełnienia do publikacji „Elbląska Encyklopedia Muzyczna (XIII-XXI w.)” jako rozbudowany rozdział dyskograficzny.

 

„Katalog elbląskich fonogramów (1973-2013)” autorstwa Krzysztofa Bidzińskiego został wydany obecnie w formie elektronicznej jako plik PDF, s. 29. Dostępny jest w czytelniach bibliotek gromadzących zbiory oraz u autora. ISBN 978-83-929158-8-1. Premiera: 1.07.2013 r.

  • Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii

    Artykuł „Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii (oficjalnej i pirackiej)” przedstawia głównie historię wydawnictw Depeche Mode opisaną na podstawie działalności około 60 polskich firm fonograficznych, które wydały w latach 1989-1994 na kasetach magnetofonowych m.in. albumy, single, maxi-single, bootlegi oraz albumy solowe członków Depeche Mode, dostępne ówcześnie m.in. w elbląskich kioskach Ruchu, na rynkach, w sklepach muzycznych umiejscowionych np. w Domu Handlowym „Jantar”, Hali Handlowej „Elzam” czy w sklepach wielobranżowych. 

    czytaj więcej
  • Neandertal

    Grupa powstała na początku lat 90. XX wieku. Pierwsze próby odbywały się w Klubie Środowisk Twórczych „Krypta”, w Kinie Orzeł czy w WOK. W Centrum Sztuki Galeria EL zarejestrowali materiał demonstracyjny pt. „Look And Go Away”. Wkrótce nastąpiły zmiany w składzie. Zespół rozpoczął także prace nad kolejnym materiałem demonstracyjnym pt. „Full Test Of Your Head”. Po tych wydarzeniach nastąpiła kolejna zmiana w zespole, kolejne próby i szlifowanie nowego materiału pt. „Start”.

    czytaj więcej
  • Elbląska fonografia w latach 1974-2015

    W styczniu 2016 r. ukazał się drukiem „Rocznik Elbląski, Tom XXVI”, 2015, Wydawnictwo Wilk Stepowy, Polskie Towarzystwo Historyczne, Biblioteka Elbląska im. C. Norwida. Publikacja zawiera wiele interesujących artykułów np. „Kino w Elblągu w latach 1945-2007” Marka Andrzejewskiego oraz „Elbląska fonografia w latach 1974-2015” Krzysztofa Bidzińskiego w którym przeczytamy w dość obszernym skrócie o 41-letniej historii elbląskiej fonografii na przykładzie dorobku fonograficznego rodowitych muzyków działających lokalnie i na wyjeździe. Sprawdź także uaktualnienie tekstu Elbląska fonografia w XX i XXI wieku.

    czytaj więcej
  • ARS

    Przed założeniem grupy ARS (z łaciny - sztuka) Wojciech Niedzielski muzykował w formacjach Szejtlandy, Depresion. Art Bit w składzie: Wojciech Niedzielski – gitara, trąbka; Jerzy Malicki – piano, puzon; Jerzy Zalewski – bas i Ryszard Rynkowski – śpiew, piano. Występowali m.in. w Zakładowym Domu Kultury „Zamech” przy ul. Stoczniowej. Na zaproszenie Mateusza Święcickiego w 1970 r. wzięli udział w widowisku muzycznym "Gdy zabrzmią trąbek dźwięki...", które odbyło się w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie i Elblągu. Z przedstawieniem występowali również w Kętrzynie oraz innych teatrach do końca kwietnia 1970 r. W 1971 r. Wojciech Niedzielski wraz z Leszkiem Malickim wyjechali do Warszawy i dalej pod szyldem ARS w składzie już elbląsko-warszawskim kontynuowali działalność.

    czytaj więcej
  • LILI LILIANA – „Szczaw”, 2014, (CD)

    Nie jest to przypadek odosobniony, bowiem katalogi polskich niskonakładowych wydawców fonograficznych od lat obfitują w podobnie wydane produkcje. „Szczaw” Liliany to własnoręcznie wykonana okładka (digipack) z szarej tektury, pomalowana (jeszcze pachnie!) w fioletowo-zielone, niby od niechcenia paski z ręcznie wpisanymi danymi. W środku znajdziemy już drukowaną, rozkładaną mini książeczkę z tekstami i zdjęciami tworzącą (biorąc pod uwagę kierunek studiów Ady) filmowe kadry. Grzbiet przewiązano sznurkiem, a może kawałkiem włosów? Lili Liliana oprócz tego, że oczywiście śpiewa (po polsku!), gra na gitarze, perkusji, pianinie, dzwonkach i innych bliżej nie określonych instrumentach, a także odpowiada za produkcję albumu, który został zarejestrowany w domowym studiu.

    czytaj więcej