archiwum

Artykuły

Elbląskie Towarzystwo Kulturalne

Rejestracja Towarzystwa nastąpiła 13 maja 1966 r. ETK liczyło 109 członków i było odpowiedzią na nakaz założenia w Elblągu oddziału Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Dzięki indywidualności stało się niezależne od Gdańska. Siedziba ETK wcześniej mieściła się na ulicy 1 maja obecnie ul. Wodnej 1 A, które ETK zakupiło od Stowarzyszenia „Jaszczur” w 1984 roku.


ETK było instytucją samorządową, posiadającą status placówki państwowej. Najwyższym organem władz organizacji było Walne Zgromadzenie, w skład pierwszego zarządu wchodzili: Mirosław Demichowicz (przewodniczący), Włodzimierz Sak (zastępca przewodniczącego), Michał Lecheta (wiceprezes), Ryszard Tomczyk, Janusz Hankowski, Stefania Dejewska, Ireneusz Pietrzak, Andrzej Przysiecki oraz Jerzy Błeszyński. Na zebraniu organizacyjno – wyborczym utworzono również Radę Towarzystwa, Komisję Rewizyjną oraz Sąd Koleżeński. Placówka była finansowana ze środków prezydium Miejskiej Rady Narodowej, które zaczęła otrzymywać dopiero w 1967 roku, stąd prowadzona do tej pory działalność była niesystematyczna. 17 lutego 1966 roku powstała pierwsza rada ETK. Tworzyli ją: Stanisław Barański, Stanisława Dejewska, Mirosław Demichowicz, Mirosław Dymczak, Janusz Hankowski, Józefa Izdebska, Józefa Jóźwiakowa, Józef Karpiński, Michał Lecheta, Stanisław Maciejak, Stefan Mula, Ireneusz Pietrzak, Stefan Rynkowski, Włodzimierz Sak, Kazimierz Sułek, Julian Szkolnicki, Jerzy Szuliniewicz, Teresa Wojcinowicz. Janusz Hankowski – prezes (1968-1972), Ryszard Tomczyk – prezes (1972-1975), Wiktor Kamińśki – prezes (1975-1981).Rada Elbląskiego Towarzystwa Kulturalnego 2009 rok: Danuta Mańkut – Prezes, Bożena Kamińska – Wiceprezes, Kazimierz Arbart – Wiceprezes, Jan Osterczuk – Sekretarz, Teresa Wojcinowicz – Skarbnik, Łucja Drzewiecka, Zbyszek Opalewski, Stanisław Pestka, Maria Wiesiołowska, Wiesława Figurska. Komisja Rewizyjna (organ nadzoru): Danuta Wojnarowska, Leokadia Prokurat, Witold Stęborowski.

 

ETK organizuje wiele imprez muzycznych m.in. koncerty Filharmonii Narodowej oraz „Rok Teatru im. Stefana Jaracza”. Koncerty muzyki madrygałowej warszawskiego zespołu I Musica Cantati, recital fortepianowy Malince Peris z Cejlonu, występy Teatru Muzycznego z Gdyni („R. Mouli Rouge” i musical „Madagaskar”). Współpracowali z Trójmiastem m.in. koncerty Filharmonii Bałtyckiej i występy Teatru Muzycznego z Gdyni oraz Teatru „Wybrzeże” odbywały się recitale w kawiarni „Uśmiech”. Inicjatorzy festiwali: Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej Elbląg – Frombork – Stegna (obecnie nie odbywa się w Elblągu). Elbląskie Dni Muzyki Dawnej w Muzeum Elbląskim, Letni Salon Muzyczny odbywający się w Muszli Koncertowej w Bażantarni. Wieczory muzyczne „Koncert przy świecach” w Muzeum Archeologiczno-Historycznym w Sali Kominkowej, koncerty w Bibliotece Elbląskiej im Cypriana Norwida – muzyka operowa, dawna, klasyczna i w Centrum Sztuki Galeria EL. ETK współpracuje z Operą Bałtycką i Teatrem Muzycznym w Gdyni, z Filharmonią Narodową w Warszawie. Inicjatorzy konkursów literackich w kategoriach prozy i poezji, którą kierował literat i dziennikarz J. J. Kolendo. Organizowano co rocznie konkurs literacki pn.: „Szuflada literacka”. Do roku 1982 wydano kilka tytułów: Ja i świat, Rekonesans, Zielone wspominając lato, Mój świat, Spectaculum oraz dowcipne rymowanki R. Tomczyka. Ponadto do druku przygotowano almanach literacki na temat lokalnego środowiska literackiego i dziennikarskiego oraz wspomnienia S. i A. Doleckich: Ciosane z pamięci, także pamiętnik Wojny – czasy – ludzie Rajmunda Scholza i zbiór wierszy Stanisława Filipowicza pt.: „Ptak twojej krwi”. Z okazji 750–lecia Elbląga powstała „Biblioteczka Elbląska”, która wydała 14 książek o historii Elbląga. W cyklu „Biblioteczki Elbląskiej” wydano książki m.in. Jerzego Sekulskiego pt.: „Książka w Elblągu do roku 1772”, pracę Grzegorza Baranowskiego „Ulice Elbląga”, cykl o rzemiośle elbląskim autorstwa prof. Andrzeja Grotha oraz „Browarnictwo Elbląskie”, oraz pozycje: „Prawa i przywileje Starego i Nowego miasta Elbląga w średniowieczu” prof. Zenona Nowaka i prof. Janusza Tandeckiego, „Nowożytne malarstwo i rysunek w Elblągu do 1772 roku” dr Jacka Tylickiego. ETK współpracowało z Towarzystwem Literackim im. Adama Mickiewiecza. Skupiono się na działaniu środowisk literackich, dlatego zorganizowano wiele odczytów o literaturze, i cykl sesji polonistycznych pn.: „Z problemów współczesnego teatru i dramatu polskiego. Organizują wystawy plastyczne m.in. „Polskie pamiątki teatralne”, „Salon wiosenny”, na którym prezentowano prace artystów plastyków środowiska elbląskiego oraz wystawę okolicznościową z okazji 25 – lecia kultury Elbląga. Wystawy fotograficzne, spektakle teatralne koncerty muzyki poważnej, sesje popularnonaukowe czy odczyty.

 

www.etk.elblag.pl

  • Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii

    Artykuł „Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii (oficjalnej i pirackiej)” przedstawia głównie historię wydawnictw Depeche Mode opisaną na podstawie działalności około 60 polskich firm fonograficznych, które wydały w latach 1989-1994 na kasetach magnetofonowych m.in. albumy, single, maxi-single, bootlegi oraz albumy solowe członków Depeche Mode, dostępne ówcześnie m.in. w elbląskich kioskach Ruchu, na rynkach, w sklepach muzycznych umiejscowionych np. w Domu Handlowym „Jantar”, Hali Handlowej „Elzam” czy w sklepach wielobranżowych. 

    czytaj więcej
  • Neandertal

    Grupa powstała na początku lat 90. XX wieku. Pierwsze próby odbywały się w Klubie Środowisk Twórczych „Krypta”, w Kinie Orzeł czy w WOK. W Centrum Sztuki Galeria EL zarejestrowali materiał demonstracyjny pt. „Look And Go Away”. Wkrótce nastąpiły zmiany w składzie. Zespół rozpoczął także prace nad kolejnym materiałem demonstracyjnym pt. „Full Test Of Your Head”. Po tych wydarzeniach nastąpiła kolejna zmiana w zespole, kolejne próby i szlifowanie nowego materiału pt. „Start”.

    czytaj więcej
  • Elbląska fonografia w latach 1974-2015

    W styczniu 2016 r. ukazał się drukiem „Rocznik Elbląski, Tom XXVI”, 2015, Wydawnictwo Wilk Stepowy, Polskie Towarzystwo Historyczne, Biblioteka Elbląska im. C. Norwida. Publikacja zawiera wiele interesujących artykułów np. „Kino w Elblągu w latach 1945-2007” Marka Andrzejewskiego oraz „Elbląska fonografia w latach 1974-2015” Krzysztofa Bidzińskiego w którym przeczytamy w dość obszernym skrócie o 41-letniej historii elbląskiej fonografii na przykładzie dorobku fonograficznego rodowitych muzyków działających lokalnie i na wyjeździe. Sprawdź także uaktualnienie tekstu Elbląska fonografia w XX i XXI wieku.

    czytaj więcej
  • ARS

    Przed założeniem grupy ARS (z łaciny - sztuka) Wojciech Niedzielski muzykował w formacjach Szejtlandy, Depresion. Art Bit w składzie: Wojciech Niedzielski – gitara, trąbka; Jerzy Malicki – piano, puzon; Jerzy Zalewski – bas i Ryszard Rynkowski – śpiew, piano. Występowali m.in. w Zakładowym Domu Kultury „Zamech” przy ul. Stoczniowej. Na zaproszenie Mateusza Święcickiego w 1970 r. wzięli udział w widowisku muzycznym "Gdy zabrzmią trąbek dźwięki...", które odbyło się w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie i Elblągu. Z przedstawieniem występowali również w Kętrzynie oraz innych teatrach do końca kwietnia 1970 r. W 1971 r. Wojciech Niedzielski wraz z Leszkiem Malickim wyjechali do Warszawy i dalej pod szyldem ARS w składzie już elbląsko-warszawskim kontynuowali działalność.

    czytaj więcej
  • LILI LILIANA – „Szczaw”, 2014, (CD)

    Nie jest to przypadek odosobniony, bowiem katalogi polskich niskonakładowych wydawców fonograficznych od lat obfitują w podobnie wydane produkcje. „Szczaw” Liliany to własnoręcznie wykonana okładka (digipack) z szarej tektury, pomalowana (jeszcze pachnie!) w fioletowo-zielone, niby od niechcenia paski z ręcznie wpisanymi danymi. W środku znajdziemy już drukowaną, rozkładaną mini książeczkę z tekstami i zdjęciami tworzącą (biorąc pod uwagę kierunek studiów Ady) filmowe kadry. Grzbiet przewiązano sznurkiem, a może kawałkiem włosów? Lili Liliana oprócz tego, że oczywiście śpiewa (po polsku!), gra na gitarze, perkusji, pianinie, dzwonkach i innych bliżej nie określonych instrumentach, a także odpowiada za produkcję albumu, który został zarejestrowany w domowym studiu.

    czytaj więcej