archiwum

Recenzje

„SAMPLER VOL.3”, Nasiono Records, 2013, (CD)

Kolejna wizytówka prezentująca dorobek ze stajni Nasiono Rec. Muzyka zawarta na krążku to w najczystszej postaci konglomeraty dźwiękowe. Nie będę się rozdrabniał, bo czynię to zazwyczaj przy autorskich wydaniach poszczególnych płyt, ale jednym zdaniem, „Sampler vol. 3” to mocna dawka psychodelii, melancholii, transowości, noise rocka, industrialu oraz akustycznej przestrzeni. Jak widać/słychać, eklektyzm dominuje.


Dla przykładu. Prawatt wpadł ze swoim elektronicznym, industrialnym walcem i rozgonił wcześniej serwowane przez Broken Betty czy The Sunlit Earth rockowe fluidy. Wali w blachę, chowa w głębi gitarowe melodie oraz szepty schizofrenika. Asia i Koty to znany już zjawiskowy, ulotny śpiew przy tradycyjnym akompaniamencie gitary lub pianina – tutaj te drugie. Ampacity zdecydowanie sugeruje mi filmowy temat, gitarowe sprzężenia (noise), spotęgowane efektami na tle wokalu oraz sekcji. Z kolei The Shipyard to próbował już szwindla i całkiem dobrze mu wyszedł. Fajnie dźwiękowo bawi się Mananasoko. Wychwycisz, sprzężenia kabla – uwielbiają ten dźwięk gitarzyści, gdy jackiem nie trafią w wejście gitary lub efektu, ha!, dalej mamy dźwiękowe połączenia komórkowe – gdy jesteś za blisko głośnika, a wszystko to na tle punktowego basu i leniwych, dajmy na to spreparowanych dźwięków skrzypiec. Takich dźwiękowych rozterek na tym krążku możecie spodziewać się znacznie więcej. Nasiono Records zdecydowanie trzyma poziom. Chyba nikomu nie muszę polecać najnowszej produkcji?

 

 

Krzysztof Bidziński, www.muzycznyelblag.pl, 24.08.2013, ©

 

 

  • 20 lat Muzycznego Elbląga

    W 2025 roku mija 20 lat działalności Elbląskiego Archiwum Muzycznego (Muzyczny Elbląg). W latach 2005-2025 wydano składanki z grupami lokalnymi i regionalnymi, książki drukowane i elektroniczne, organizowano koncerty, wystawy oraz audycje radiowe. Historia muzyczna Elbinga i Elbląga była prezentowana w prasie, radiu, telewizji i Internecie. 

    czytaj więcej
  • Elbląskie fonogramy (1969-2025)

    Książka Elbląskie fonogramy (1969-2025)” autorstwa Krzysztofa Bidzińskiego wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne, na 140 stronach opisuje historię elbląskich solistów, zespołów, chórów i orkiestr, którzy na przestrzeni ponad 50 lat wydali autorskie nagrania na nośnikach fonograficznych m.in. na pocztówkach dźwiękowych, płytach winylowych (LP) i kompaktowych (CD/DVD), kasetach magnetofonowych (MC) i wideo (VHS), a także cyfrowo w serwisach streamingowych m.in. z gatunków: jazz, metal, reggae, rap, pop, rock, punk, klasyka, blues, elektronika, muzyka dawna, filmowa, disco, industrial, ambient, grunge. 

    czytaj więcej
  • Radio EL 94,10 FM. Archiwalne Audycje

    20 lutego 2025 r. ukazała się na płycie kompaktowej składanka Radio EL 94,10 FM. Archiwalne Audycje Radia Elbląg (1992-2012) w nakładzie 100 egzemplarzy. Do pierwszych 30 szt. dołączono unikatową naklejkę Radio EL 92,60 FM. Na płycie usłyszycie m.in. fragmenty audycji, dżingli, miks tematycznych reklam charakterystycznych dla Radia EL oraz różne studyjne smaczki oddające ducha czasom gdy wielu z nas ustawiało na odbiorniku falę 94,10 FM.

    czytaj więcej
  • Metal Elbląg w Metal Hammer

    W najnowszym numerze czasopisma Metal Hammer (404/2025), przeczytacie recenzję Metal Elbląg Compilation zawierającą nagrania grup: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Pismo do zdobycia w salonach prasowych oraz w sieci. Polecamy!

    czytaj więcej
  • Encyklopedia w JazzPRESS

    W najnowszym e-magazynie JazzPRESS 1-2/2025 znajdziecie recenzję Piotra Zdunka o książce „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. W numerze przeczytacie m.in. także wywiady z Przemysławem Dyakowskim, Pauliną Owczarek i Martą Goluch. Wspomienie: Quincy Jones, Roy Haynes, Lou Donaldson oraz recenzje płyt: Pata Methenya, Michała Urbaniaka, Moniki Borzym czy Ross Bellenoit. Polecamy!

    czytaj więcej