archiwum

Artykuły

Cenzura kultury w Elblągu w PRL

„Polska Rzeczpospolita Ludowa zapewnia obywatelom wolność słowa, druku, zgromadzeń, wieców, pochodów i manifestacji. Urzeczywistnieniu tej wolności służy oddanie do użytku ludu pracującego i jego organizacji, drukarni, zasobów papieru, gmachów publicznych i sal, środków łączności, radia oraz innych niezbędnych środków materialnych” – (Artykuł 71, Dziennik Ustaw 1952 nr 33, poz. 232, Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej). Tekst popularnonaukowy „Cenzura kultury w Elblągu w PRL (na przykładzie wspomnień i dokumentów)” opisuje w zarysie działalność cenzury, czyli Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z delegaturą w Elblągu, który funkcjonował w latach 1945-1990. 


W tekście odnajdziemy odniesienia do prześladowań muzyków przez Służbę Bezpieczeństwa i Milicję Obywatelską oraz działania cenzorskie na przykładzie m.in. Wydziału Kultury i Sztuki Urzędu Miejskiego, Teatru Ludowego, Teatru im. Stefana Jaracza, Teatru Dramatycznego, EL-Klubu Jazzu Tradycyjnego, Spółdzielczego Domu Kultury „Pegaz”, Elbląskiego Ośrodka Kultury, Laboratorium Sztuki Galerii EL, Muzeum Elbląskiego oraz Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART w Elblągu.

 

Artykuł nie wyczerpuje w pełni zagadnienia. W przyszłości będzie aktualizowany. Miałeś do czynienia z cenzurą w PRL? Napisz do nas i przekaż wspomnienia, zdjęcia, dokumenty.

 

 

K. Bidziński, „Cenzura kultury w Elblągu w PRL (na przykładzie wspomnień i dokumentów)”, Elbląskie Archiwum Muzyczne, Elbląg 2017, s. 3.

 

 

Tekst w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl lub muzycznyelblag@tlen.pl

 

  • 20 lat Muzycznego Elbląga

    W 2025 roku mija 20 lat działalności Elbląskiego Archiwum Muzycznego (Muzyczny Elbląg). W latach 2005-2025 wydano składanki z grupami lokalnymi i regionalnymi, książki drukowane i elektroniczne, organizowano koncerty, wystawy oraz audycje radiowe. Historia muzyczna Elbinga i Elbląga była prezentowana w prasie, radiu, telewizji i Internecie. 

    czytaj więcej
  • Elbląskie fonogramy (1969-2025)

    Książka Elbląskie fonogramy (1969-2025)” autorstwa Krzysztofa Bidzińskiego wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne, na 140 stronach opisuje historię elbląskich solistów, zespołów, chórów i orkiestr, którzy na przestrzeni ponad 50 lat wydali autorskie nagrania na nośnikach fonograficznych m.in. na pocztówkach dźwiękowych, płytach winylowych (LP) i kompaktowych (CD/DVD), kasetach magnetofonowych (MC) i wideo (VHS), a także cyfrowo w serwisach streamingowych m.in. z gatunków: jazz, metal, reggae, rap, pop, rock, punk, klasyka, blues, elektronika, muzyka dawna, filmowa, disco, industrial, ambient, grunge. 

    czytaj więcej
  • Radio EL 94,10 FM. Archiwalne Audycje

    20 lutego 2025 r. ukazała się na płycie kompaktowej składanka Radio EL 94,10 FM. Archiwalne Audycje Radia Elbląg (1992-2012) w nakładzie 100 egzemplarzy. Do pierwszych 30 szt. dołączono unikatową naklejkę Radio EL 92,60 FM. Na płycie usłyszycie m.in. fragmenty audycji, dżingli, miks tematycznych reklam charakterystycznych dla Radia EL oraz różne studyjne smaczki oddające ducha czasom gdy wielu z nas ustawiało na odbiorniku falę 94,10 FM.

    czytaj więcej
  • Metal Elbląg w Metal Hammer

    W najnowszym numerze czasopisma Metal Hammer (404/2025), przeczytacie recenzję Metal Elbląg Compilation zawierającą nagrania grup: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Pismo do zdobycia w salonach prasowych oraz w sieci. Polecamy!

    czytaj więcej
  • Encyklopedia w JazzPRESS

    W najnowszym e-magazynie JazzPRESS 1-2/2025 znajdziecie recenzję Piotra Zdunka o książce „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. W numerze przeczytacie m.in. także wywiady z Przemysławem Dyakowskim, Pauliną Owczarek i Martą Goluch. Wspomienie: Quincy Jones, Roy Haynes, Lou Donaldson oraz recenzje płyt: Pata Methenya, Michała Urbaniaka, Moniki Borzym czy Ross Bellenoit. Polecamy!

    czytaj więcej