Artykuły
2017-12-18 18:51:07
„Polska Rzeczpospolita Ludowa zapewnia obywatelom wolność słowa, druku, zgromadzeń, wieców, pochodów i manifestacji. Urzeczywistnieniu tej wolności służy oddanie do użytku ludu pracującego i jego organizacji, drukarni, zasobów papieru, gmachów publicznych i sal, środków łączności, radia oraz innych niezbędnych środków materialnych” – (Artykuł 71, Dziennik Ustaw 1952 nr 33, poz. 232, Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej). Tekst popularnonaukowy „Cenzura kultury w Elblągu w PRL (na przykładzie wspomnień i dokumentów)” opisuje w zarysie działalność cenzury, czyli Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk z delegaturą w Elblągu, który funkcjonował w latach 1945-1990.
czytaj więcej
2017-12-12 14:14:45
W pierwszej połowie lat 20. XX wieku w Prusach Wschodnich rozpoczęła nadawanie stacja Ostmarken-Rundfunk AG z Königsberga, która wraz z berlińską stacją Deutschlandsender była odbierana także w Elbingu. Zróżnicowany program radiowy z lat 20., 30. i 40. zawierał m.in. wiadomości, wykłady, bajki dla dzieci, emitowano muzykę rozrywkowej kameralnej orkiestry radiofonicznej oraz informacje propagandowe III Rzeszy.
czytaj więcej
2017-12-10 13:53:28
W 2017 roku mija 160 lat od założenia w 1857 roku firmy organmistrzowskiej „Orgelbauanstalt und Pianofortemagazin” prowadzonej przez 88 lat w początkowym okresie przez Augusta i Maxa Terletzkich potem przez Eduarda i Gerharda Wittek przy Wilhelmstrasse. W 1906 r. Eduard Wittek stał się nadwornym dostawcą instrumentów na dwór księcia Fryderyka Leopolda z Prus uzyskując tytuł: „Nadworny Mistrz Budowy Organów Jego Królewskiej Wysokości Księcia Friedricha Leopolda von Preussen”, który widniał na tabliczkach przymocowanych do organów. Firma na przestrzeni lat wykonała instrumenty m.in. w Bazylice Mariackiej i w kościele Świętego Piotra i Pawła w Gdańsku, w katedrze św. Mikołaja, kościele św. Anny w Elblągu oraz w kościołach mieszczących się na terenie Prus Wschodnich i Zachodnich. W 1945 r. firma przestała istnieć.
czytaj więcej
2017-11-29 12:24:46
Przez prawie sto lat w elbląskim Teatrze Miejskim (Stadttheater Elbing) wystawiano opery, operetki, odbywały się koncerty orkiestr symfonicznych, miejskich oraz występy lokalnych i przyjezdnych solistów i grup. Wystawiono m.in. operę „Die Hochzeit des Figaro” (Wesele Figara) z muzyką Wolfganga Amadeusa Mozarta, operę „Der fliegende Holländer” (Latający Holender) Richarda Wagnera, operetkę „Alt-Wien” (Stary Wiedeń), a także spektakl „Uarda” Georga Ebersa. Podczas występów przygrywała głównie miejska orkiestra teatralna. W czasie drugiej wojny światowej wyświetlano również filmy propagandowe. W 1945 r. Teatr Miejski został zniszczony.
czytaj więcej
2017-01-15 20:04:27
Artykuł „Dyskografia Depeche Mode w polskiej fonografii (oficjalnej i pirackiej)” przedstawia głównie historię wydawnictw Depeche Mode opisaną na podstawie działalności około 60 polskich firm fonograficznych, które wydały w latach 1989-1994 na kasetach magnetofonowych m.in. albumy, single, maxi-single, bootlegi oraz albumy solowe członków Depeche Mode, dostępne ówcześnie m.in. w elbląskich kioskach Ruchu, na rynkach, w sklepach muzycznych umiejscowionych np. w Domu Handlowym „Jantar”, Hali Handlowej „Elzam” czy w sklepach wielobranżowych.
czytaj więcej
2017-01-04 16:37:33
W styczniu 2016 r. ukazał się drukiem „Rocznik Elbląski, Tom XXVI”, 2015, Wydawnictwo Wilk Stepowy, Polskie Towarzystwo Historyczne, Biblioteka Elbląska im. C. Norwida. Publikacja zawiera wiele interesujących artykułów np. „Kino w Elblągu w latach 1945-2007” Marka Andrzejewskiego oraz „Elbląska fonografia w latach 1974-2015” Krzysztofa Bidzińskiego w którym przeczytamy w dość obszernym skrócie o 41-letniej historii elbląskiej fonografii na przykładzie dorobku fonograficznego rodowitych muzyków działających lokalnie i na wyjeździe. Sprawdź także uaktualnienie tekstu „Elbląska fonografia w XX i XXI wieku”.
czytaj więcej
2016-06-26 17:28:03
Druga część „Katalogu elbląskich fonogramów” obejmuje m.in. albumy, kompilacje, remiksy, koncerty, nielegale oraz teledyski zarejestrowane w latach 1974-2016 przez około 156 elbląskich wykonawców (lokalnie i na wyjeździe) z różnych gatunków muzycznych, wydane głównie przez profesjonalne firmy fonograficzne. W przyszłości katalog jako rozdział dyskograficzny będzie dodany do czwartej części książki „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. Obecnie katalog jest dostępny w formie cyfrowej (PDF). Polecamy!
czytaj więcej
2016-06-06 19:51:02
„Elbląska fonografia w XX i XXI wieku” jest uaktualnieniem tekstu „Elbląska fonografia w latach 1974-2015” opublikowanym w styczniu 2016 r. w Roczniku Elbląskim, t. 26, wydanym przez wydawnictwo Wilk Stepowy, Bibliotekę Elbląską im. Cypriana Norwida przy współpracy z Polskim Towarzystwem Historycznym oddział w Elblągu. W nowym opracowaniu przeczytamy o początkach elbląskiej fonografii na przykładzie zakładów fonograficznych funkcjonujących w latach 60. i 70. XX wieku oraz o nowych firmach w których wydawali albumy elbląscy muzycy. Tekst jest wstępem do publikacji drugiej części „Katalogu elbląskich fonogramów 1973-2013” wydanego w 2013 r.
czytaj więcej
2016-05-28 16:43:03
Artykuł „Pracownie Pocztówek Dźwiękowych” to historia prywatnych manufaktur fonograficznych wydających papierowe i winidurowe pocztówki dźwiękowe opisana na przykładzie ogólnopolskich i elbląskich firm z lat 60. i 70. XX wieku występujących m.in. pod szyldami: „Nagrywanie Dźwięku na Pocztówkach”, „Studio Nagrań Dźwiękowych” czy „Studio Nagrań Dźwiękowych na Pocztówkach”. Uwaga! Dwa teksty w jednym: „Pocztówki dźwiękowe”, Elbląg 2021. Polecamy tylko tę wersję!
czytaj więcej
2016-04-18 14:47:14
„Łączyło nas Radio Bis/Plus 102,3 MHz” – Duchowość, Informacje, Muzyka, Kultura, Publicystyka. Artykuł opisujący historię Katolickiego Radia Diecezji Elbląskiej został sporządzony na podstawie wywiadów z pierwszymi dziennikarzami stacji, archiwum Radia Bis/Plus i Diecezji Elbląskiej. Opisano m.in. ramówki z lat 1995-1999, cykliczne audycje, dziennikarzy, sprzęt emisyjny oraz płytotekę stacji.
czytaj więcej