Publikacja popularnonaukowa opisuje m.in. prywatne i państwowe firmy (Ruch, KAW/Tonpress, Pronit) zajmujące się wydawaniem pocztówek dźwiękowych (zwanych także Dźwiękowymi Kartami Reklamowymi). Z tekstu dowiemy się skąd pochodziły nagrania, jakie firmy tłoczyły i drukowały karty, o nakładach pocztówkowych singli, cenach oraz repertuarze. Ponadto, wywiady ze współpracownikami elbląskich studiów dźwiękowych z lat 60. i 70., którzy opowiedzieli m.in. o produkcji oraz współpracę Stanisława Cejrowskiego i EL-Klubu Jazzu Tradycyjnego ze Studiem Nagrań Dźwiękowych. Uwaga! Dwa teksty w jednym: „Pocztówki dźwiękowe”, Elbląg 2021. Polecamy tylko tę wersję!
„Dźwiękowe Pocztówki”, „Spółdzielnia Pracy Usług Fotograficznych „Studio” – Punkt Nagrań Dźwiękowych”, „Studio Listów Dźwiękowych”, „Studio Nagrań Dźwiękowych”, „Studio Nagrań Dźwiękowych na Pocztówkach”, „Studio Nagrań”, „Studio Nagrań Listów i Pocztówek Dźwiękowych”, „Pocztówki Dźwiękowe”, „Pracownia Kart Dźwiękowych”, „Pracownia Nagrań Pocztówkowych”, „Pracownia Pocztówek Dźwiękowych”, „Nagrania Dźwięku na Pocztówkach”, „Nagrywanie Dźwięku na Pocztówkach”, „Nagrywanie Pocztówek Dźwiękowych”, „Udźwiękawianie Pocztówek”, „Wyrób Pocztówek Dźwiękowych”, „Wytwórnia Pocztówek Dźwiękowych”, „Zakład Wytwórczy Artykułów z Tworzyw Sztucznych”, „Zakład Wytwórczo-Usługowy Wyrób Pamiątek i Pocztówek Udźwiękowionych” oraz firmy państwowe: Krajowa Agencja Wydawnicza/Tonpress, Pronit, Ruch.
O relikcie polskiej fonografii będącym muzycznym wehikułem czasu przeczytamy w wywiadzie z Ryszardem von Pilachowskim (Zamek w Przezmarku) opisującym proces powstawania pocztówek dźwiękowych w toruńskim zakładzie z lat 60. (Pocztówki Dźwiękowe, R. Pilachowski i S-ka, Toruń), konkurencji, pocztówkowych milionerach, prawach autorskich, sprzęcie, dystrybucji i tajemnicy galwanizacyjnej.
Zapoznamy się także z opinią Kierownika Wydziału Nagrań Mechanicznych w Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS w Warszawie na temat państwowych i prywatnych manufaktur pocztówkowych działających w PRL-u, a także dlaczego tak popularne w latach 60. i 70. pocztówki dźwiękowe spotkały się z krytyką wiceprzewodniczącej Koła Wykonawców przy Związku Autorów i Kompozytorów Rozrywkowych (ZAKR) oraz artystów.
K. Bidziński, „Pocztówki dźwiękowe ze Studiów Nagrań Dźwiękowych”, Elbląg 2014, s. 14.
K. Bidziński, „Pocztówki dźwiękowe”, Elbląskie Archiwum Muzyczne, Elbląg 2021, s. 16. (Aktualizacja poprzedniego tekstu!)
Teksty w formie cyfrowej (PDF) można zamówić pod adresem: redakcja@muzycznyelblag.pl
W 2025 roku mija 20 lat działalności Elbląskiego Archiwum Muzycznego (Muzyczny Elbląg). W latach 2005-2025 wydano składanki z grupami lokalnymi i regionalnymi, książki drukowane i elektroniczne, organizowano koncerty, wystawy oraz audycje radiowe. Historia muzyczna Elbinga i Elbląga była prezentowana w prasie, radiu, telewizji i Internecie.
czytaj więcejKsiążka „Elbląskie fonogramy (1969-2025)” autorstwa Krzysztofa Bidzińskiego wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne, na 140 stronach opisuje historię elbląskich solistów, zespołów, chórów i orkiestr, którzy na przestrzeni ponad 50 lat wydali autorskie nagrania na nośnikach fonograficznych m.in. na pocztówkach dźwiękowych, płytach winylowych (LP) i kompaktowych (CD/DVD), kasetach magnetofonowych (MC) i wideo (VHS), a także cyfrowo w serwisach streamingowych m.in. z gatunków: jazz, metal, reggae, rap, pop, rock, punk, klasyka, blues, elektronika, muzyka dawna, filmowa, disco, industrial, ambient, grunge.
czytaj więcej20 lutego 2025 r. ukazała się na płycie kompaktowej składanka Radio EL 94,10 FM. Archiwalne Audycje Radia Elbląg (1992-2012) w nakładzie 100 egzemplarzy. Do pierwszych 30 szt. dołączono unikatową naklejkę Radio EL 92,60 FM. Na płycie usłyszycie m.in. fragmenty audycji, dżingli, miks tematycznych reklam charakterystycznych dla Radia EL oraz różne studyjne smaczki oddające ducha czasom gdy wielu z nas ustawiało na odbiorniku falę 94,10 FM.
czytaj więcejW najnowszym numerze czasopisma Metal Hammer (404/2025), przeczytacie recenzję Metal Elbląg Compilation zawierającą nagrania grup: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Pismo do zdobycia w salonach prasowych oraz w sieci. Polecamy!
czytaj więcejW najnowszym e-magazynie JazzPRESS 1-2/2025 znajdziecie recenzję Piotra Zdunka o książce „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. W numerze przeczytacie m.in. także wywiady z Przemysławem Dyakowskim, Pauliną Owczarek i Martą Goluch. Wspomienie: Quincy Jones, Roy Haynes, Lou Donaldson oraz recenzje płyt: Pata Methenya, Michała Urbaniaka, Moniki Borzym czy Ross Bellenoit. Polecamy!
czytaj więcej