archiwum

Recenzje

BRUNO ŚWIATŁOCIEŃ – „Czerń i Cień II”, New Experimental Art, CD, 2014

Michał Miegoń aka „Goran” jest wszędzie. Znamy go chociażby z formacji Kiev Office czy The Shipyard. Ostatnio wplątał się m.in. w romans z wejherowską formacją Bruno Światłocień, gdzie na płycie „Czerń i Cień II” wydobył z siebie – czytając z okładki: „różne dźwięki” oraz dodatkowo miksował i masteringował materiał. Gdybym wcześniej nie eksperymentował z ambient, industrial, psychodeliczną muzyką tła, to raczej nie dałbym rady na zwierzenia.


W notce o grupie czytamy, że wyznają dark wave, new wave, industriał noise i ambient, generując na koncertach space-kraut rocka, punk i new wave’ową pulsację. Jakie dźwięki zwróciły moją uwagę? Niewątpliwie trzeci utwór „Pieśń III” nadający się na ścieżkę dźwiękową do filmu czy przedstawienia teatralnego, który z pewnością zasłużył na wideoklip z ciekawszą fabułą niż ten wyprodukowany przez Yacha Paszkiewicza do utworu „Wierny Sługa”, który wg mnie jest słaby. W utworze napotkamy kojące duszę piski kobiet, które wraz ze schowanym w tle saksofonem rodem z „Lost Highway” Lyncha (solowe klimaty „Red Bats with Teeth” – Angelo Badalamenti) i gitarową ścianą dźwięku dają urokliwie depresyjny efekt. Ciekawe są także „Wyrodne matki” (lepiący sampel), „Pieśń refleksyjna” czy „Psychoblues”. Elektroniczne niuanse na płycie podnoszą walor wydawnictwa, przestaje być jednostajnie chociaż przy gatunku proponowanym przez Bruna raczej o to chodzi i to jest na plus.

 

Muzyka zawarta na „Czerń i Cień II” to paskudnie dołująca porcja skojarzeń – ciągnie mnie do Attrition, Christian Death czy Bauhaus – to nie zarzut i z pewnością nie tylko przez te porównania, warto sięgnąć po najnowszy album Bruna. Czuję ściągnięty z gardła but. Było duszno, surowo i drapieżnie. Muszę ich odreagować „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band” Beatlesów. Nie piszę, że polecam światłocień Bruna, bo jak ktoś się powiesi to będzie na mnie...

 

 

K. Bidziński, www.muzycznyelblag.pl, 3.11.2014. ©

  • Baltona. Sklepy wolnocłowe (Duty Free Shops)

    Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego „Baltona” założono w 1946 roku. W latach 80. XX wieku, Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Handlu Wewnętrznego (WPHW) i Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego (PHZ) „Baltona” S.A., otworzyli w Elblągu nowy sklep towarowy. W sklepach wolnocłowych (Duty Free Shops) „Baltony” dostępny był sprzęt radiowo-telewizyjny, magnetofony i gramofony m.in. firm Fischer, Hitachi, Otake, Schneider, Sony. Kasety magnetofonowe, płyty winylowe, aparaty fotograficzne, a także papierosy, alkohole, słodycze, napoje, warzywa i owoce.

    czytaj więcej
  • Encyklopedia w Teraz Rocku

    Polecamy najnowszą recenzję „Elbląskiej Encyklopedii Muzycznej” w lutowym wydaniu pisma Teraz Rock – „Na ponad 400 stronach autor z niezwykłą drobiazgowością opisał uniwersum rockowe, Elbląga. Książka zainteresuje przede wszystkim osoby związane z Elblągiem, ale nie tylko, bo stamtąd pochodzą przecież Wanda Kwietniewska, Wojtek Balczun z Chemii, deathmetalowe ekipy Trauma i Demise czy punkowcy z Trepanacji Czaszki".

    czytaj więcej
  • Elbląskie Archiwalia Muzyczne w TVP Olsztyn

    Zapraszamy do obejrzenia fotoreportażu z wernisażu wystawy Elbląskie Archiwalia Muzyczne, który odbył się 20 stycznia 2015 r., w „Galerii Na Schodach” w Warmińsko-Mazurskiej Bibliotece Pedagogicznej w Elblągu. Część zbiorów zostało w 2018 r. umieszczonych w czwartym multimedialnym wydaniu książki „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. Zdjęcia pochodzą z reportażu wyemitowanego w informacjach o godz. 18:30 na antenie TVP Olsztyn – Telewizji Polskiej S.A. Realizacja: Magdalena Detmer, Krzysztof Paluszyński.

    czytaj więcej
  • Rudź Przemysław Mieszko

    Urodzony w 1976 roku w Elblągu. Obecnie mieszka w Gdańsku. Ukończył wydział Biologii, Geografii i Oceanologii Uniwersytetu Gdańskiego. Kompozytor i wykonawca muzyki elektronicznej, popularyzator astronomii, autor książek i przewodników. Jest pracownikiem Departamentu Edukacji Polskiej Agencji Kosmicznej. Członek stowarzyszenia ZPAV.

    czytaj więcej
  • Ressource Humanitas (Resursa Obywatelska, Casino)

    Resursę Obywatelską założono w 1795 roku. Sąsiadowała z Resursą Mieszczańską (Bürger Ressource). W resursie odbywały sie koncery kameralne i bale, a także dyskutowano o polityce i sztuce. W ogrodzie mieściła się muszla koncertowa, gdzie latem odbywały się występy oraz potańcówki. W 1945 r. w wyniku działań wojennych Resursa Obywatelska została zniszczona. W PRL w ogrodach resursy (Casino-Garten, Stadtpark - Park Miejski) mieścił się park im. gen. K. Świerczewskiego, obecnie Park Planty.

    czytaj więcej