archiwum

Recenzje

Mulled Wine akustycznie w Bibliotece Elbląskiej, (Portel.pl)

Koncert rozpocząć miał się o godzinie 18 ale już przed tym czasem w sali audiowizualnej zaczęło się robić ciasno. Organizatorzy chyba nie przewidzieli takiego zainteresowania występem młodych elblążan. Jednak nie od dziś wiadomo, że prawdziwi fani rockowego grania nie są zbyt wymagający i zadowolą się kawałkiem wolnej przestrzeni na podłodze czy schodach. Tak więc w wypchanej po brzegi sali chwilę po godzinie 18 Mulled Wine zaczęło swój występ.


Poza tym, że był to koncert akustyczny wyróżniał się również tym, że grupa wystąpiła w poszerzonym składzie. Zespół wsparły dwie dziewczyny odpowiedzialne za skrzypce (Eliza Falkowska) oraz flet (Agata Wysocka). I tu moje pierwsze słowa uznania. Wzbogacenie akustycznego setu tymi dwoma instrumentami dało naprawdę świetny efekt. Aranżacje były przemyślane a utwory nabrały dzięki temu nieco folkowego klimatu.


Sama muzyka Grzanego Wina to w prostej linii dźwięki jakie na początku lat 90tych zrodziły się w Seattle. Naleciałości tamtej sceny, kapel pokroju Pearl Jam, są w ich twórczości bardzo wyraźne. Nie jest to w sumie zarzut, bo mimo tego, że tak naprawdę nic nowego do muzyki nie wnoszą to jednak to co robią, robią bardzo dobrze. I fajnie, że poza tradycyjnymi „elektrycznymi” koncertami próbują również kameralnego, akustycznego grania. Z mojej strony polecam chłopakom dłuższą współpracę z obiema paniami bo bardzo fajnie to wypada a i nie jest zbyt popularne wśród młodych zespołów rockowych.


Ideą akustycznych występów jest stworzenie ciekawej atmosfery w relacji muzyk-odbiorca. I według mnie chłopaki (i dziewczęta) bardzo dobrze się w tej konwencji  sprawdzili – o czym niech zaświadczy chociażby to, że musieli po raz drugi zagrać Intoxication – w ramach bisu oczywiście. Szkoda, że była tylko jedna świeczka, bo gdyby zastąpić sztuczne światło większą ilością świec mogłoby być jeszcze ciekawiej.

 

                                                                                                                               

Tomasz Sulich (portEl.pl)

  • 20 lat Muzycznego Elbląga

    W 2025 roku mija 20 lat działalności Elbląskiego Archiwum Muzycznego (Muzyczny Elbląg). W latach 2005-2025 wydano składanki z grupami lokalnymi i regionalnymi, książki drukowane i elektroniczne, organizowano koncerty, wystawy oraz audycje radiowe. Historia muzyczna Elbinga i Elbląga była prezentowana w prasie, radiu, telewizji i Internecie. 

    czytaj więcej
  • Elbląskie fonogramy (1969-2025)

    Książka Elbląskie fonogramy (1969-2025)” autorstwa Krzysztofa Bidzińskiego wydana przez Elbląskie Archiwum Muzyczne, na 140 stronach opisuje historię elbląskich solistów, zespołów, chórów i orkiestr, którzy na przestrzeni ponad 50 lat wydali autorskie nagrania na nośnikach fonograficznych m.in. na pocztówkach dźwiękowych, płytach winylowych (LP) i kompaktowych (CD/DVD), kasetach magnetofonowych (MC) i wideo (VHS), a także cyfrowo w serwisach streamingowych m.in. z gatunków: jazz, metal, reggae, rap, pop, rock, punk, klasyka, blues, elektronika, muzyka dawna, filmowa, disco, industrial, ambient, grunge. 

    czytaj więcej
  • Radio EL 94,10 FM. Archiwalne Audycje

    20 lutego 2025 r. ukazała się na płycie kompaktowej składanka Radio EL 94,10 FM. Archiwalne Audycje Radia Elbląg (1992-2012) w nakładzie 100 egzemplarzy. Do pierwszych 30 szt. dołączono unikatową naklejkę Radio EL 92,60 FM. Na płycie usłyszycie m.in. fragmenty audycji, dżingli, miks tematycznych reklam charakterystycznych dla Radia EL oraz różne studyjne smaczki oddające ducha czasom gdy wielu z nas ustawiało na odbiorniku falę 94,10 FM.

    czytaj więcej
  • Metal Elbląg w Metal Hammer

    W najnowszym numerze czasopisma Metal Hammer (404/2025), przeczytacie recenzję Metal Elbląg Compilation zawierającą nagrania grup: Christ's Flesh, Immemorial, Trauma, Aeonian, Chemia, Dar Semai, Thanatos, Lafayn, Demise, Ultrax, Enter Chaos, Neandertal, Mistrust. Pismo do zdobycia w salonach prasowych oraz w sieci. Polecamy!

    czytaj więcej
  • Encyklopedia w JazzPRESS

    W najnowszym e-magazynie JazzPRESS 1-2/2025 znajdziecie recenzję Piotra Zdunka o książce „Elbląska Encyklopedia Muzyczna”. W numerze przeczytacie m.in. także wywiady z Przemysławem Dyakowskim, Pauliną Owczarek i Martą Goluch. Wspomienie: Quincy Jones, Roy Haynes, Lou Donaldson oraz recenzje płyt: Pata Methenya, Michała Urbaniaka, Moniki Borzym czy Ross Bellenoit. Polecamy!

    czytaj więcej